De ombudsman en niet-overheidsorganen

Met klachten over bestuursorganen kunnen burgers naar een publiekrechtelijke ombudsman. Vaak is dat de Nationale ombudsman. Maar met klachten over niet-overheidsinstellingen, zoals ziektekostenverzekeraars, woningcorporaties of geprivatiseerde overheidsdiensten, kunnen zij daar niet terecht. Waarom is dat zo en zou de bevoegdheid van de ombudsman wellicht moeten worden uitgebreid? Daarover gaat deze bijdrage.

Het bereik van de Nationale ombudsman, in A.F.M. Brenninkmeijer e.a., Werken aan behoorlijkheid. De Nationale ombudsman in zijn context, Den Haag, 2007.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s